Friday, June 9, 2017

KELEBIHAN SELAWAT AZIMIAH


Kelebihan Selawat Azimiah 

Sheikh Ibrahim ar-Rashid, beliau berkata (mengenai kelebihan membaca Selawat Azimiah sekali): "Ini melebihi (selawat) Dala-il al-Khayrat oleh seribu ribu ribu ribu ribu kali." Dia berkata, "seribu" 20 kali. 

1 kali baca Selawat Azimiah adalah bersamaan baca 20,000 kali baca Selawat Dala-ilul Khairat. Selawat Dala-ilul Khairat ialah satu kitab tebal yang menghimpunkan beratus-ratus jenis selawat yang muktabar. 

Kitab Selawat Dala-ilul Khairat, Selawat setebal 225 muka surat. Nak khatamkannya mengambil masa seminggu, baru dapat dikira 1 kali baca Selawat Dala-ilul Khairat. 

Tapi 1 kali baca Selawat Azimiah bersamaan dengan baca 20,000 kali Selawat Dala-ilul Khairat.



Kisah Pengalaman Kesan Amalan Selawat al-Azimiyyah

Telah diceritakan di dalam sebuah riwayat: Seorang anak murid asy-Syaikh Ahmad ibn Idris telah meninggal dunia di Makkah al-Mukarramah dan telah dikebumikan di perkuburan al-Ma‘la (yang juga disebut sebagai al-Mu‘alla).

Seorang ahli kasyaf daripada kalangan sahabat-sahabat si mati berada di situ sewaktu si mati sedang dikebumikan, dan telah memerhatikan beberapa perkara yang sedang berlaku di alam ghaib. Dia telah melihat seorang malaikat turun ke bumi membawa satu hamparan indah dari syurga dan satu lampu yang sangat terang benderang. Kubur si mati itu telah diluaskan sejauh mata memandang dan hamparan itu telah diberikan kepada si mati dan lampu yang terang benderang itu pula telah didirikan di sisinya. 

Maka si ahli kasyaf itu telah berkata-kata kepada dirinya sendiri, “Apakah sebabnya si mati ini mendapat penghormatan yang sebegitu besar sehingga disuruh malaikat ini turun?” Maka telah dikatakan kepada si ahli kasyaf itu, “Sesiapapun di antara engkau sekelian boleh menerima penghormatan seperti ini dengan mengamalkan Selawat al-‘Azimiyyah, yang telah diajarkan oleh asy-Syaikh Ahmad ibn Idris.”

Telah berkata asy-Syaikh Muhammad ibn Ahmad ad-Dandarawi mengenai kelebihan selawat ini: 

Hendaklah engkau sekelian menghafalkan selawat yang mulia ini sebagaimana engkau sekelian menghafalkan Surah al-Fatihah. Sesungguhnya, bagi sesiapa yang menghafalkannya, apabila dia mati, akan diluaskan kuburnya seluas jarak di antara langit dan bumi (sejauh perjalanan) 500 tahun. Dan akan dibentangkan di sisinya permaidani-permaidani dari syurga, dan diterangkan kuburnya hingga ke Hari Kiamat.

Telah berkata pula asy-Syaikh Muhammad Thahir ar-Rasyidi al-Ahmadi: 

Kelebihan selawat al-‘Azimiyyah yang telah diajarkan oleh asy-Syaikh Ahmad ibn Idris ialah, jika ia dibaca sebanyak 12 kali dan dihadiahkan pahalanya kepada mayat yang telah berlebih-lebihan ke atas dirinya, nescaya dia akan dipindahkan oleh Allah ke dalam golongan orang-orang yang menerima nikmat daripada Allah, yakni golongan al-anbiya, as-siddiqin, asy-syuhada dan as-solihin, dan mereka adalah sebaik-baik teman, kerana berkat ketinggian martabat selawat ini. 

Kesahihannya telah pun dibuktikan oleh mereka daripada golongan ahli kasyaf dan ahlillah, dengan penyaksian dan penglihatan rohani.

Pahala dan ganjaran selawat al-Azimiyyah akan sentiasa berkekalan di dunia dan di akhirat. Tiadalah akan putus pahalanya, dan andaikata seseorang itu sudah masuk ke dalam syurga sekalipun.

Bahkan pahalanya digandakan dengan penggandaan tanpa hisab, kerana kata-kata di dalam selawat itu, “dengan selawat yang berkekalan dengan kekekalan Allah Yang Maha Agung”. Dan sesungguhnya, kekekalan Allah Yang Maha Agung itu tiadalah ia mempunyai akhirnya. Maka selawat ini pun kekal selama-lamanya. Maka penggandaan pahala bagi selawat ini diberikan di dunia, di alam barzakh, di padang mahsyar, dan juga di dalam syurga. Dan ia tidak akan sekali-kali hilang.

Telah berkata lagi asy-Syaikh Muhammad ibn Ahmad ad-Dandarawi mengenai kelebihan selawat ini:

Kelebihan selawat ini bagi sesiapa yang banyak membacanya ialah ia membolehkan si pembaca berjumpa dan berkumpul dengan Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam (di kala mimpi dan jaga).


Rahsia Selawat Azimiah.
Ilmu dari Sidi Ahmad.


  1. Ditarbiah oleh Rasulullah SAW.
  2. Disukai oleh ahli keluarga Rasulullah SAW, sehingga nak buat anak angkat dan di izin 'jadi ahli keluarga' Baginda SAW.
  3. Rahsia wajmak/berkumpul dengan Nabi SAW.
  4. Rahsia nur wajah Allah dan Nur Muhammadiah.
  5. Kesan atau natijah Selawat Azimiah, mahabbah Allah  dan Rasul SAW.
  6. Jin-jin tak boleh nak sebut apabila nak sebut bunyi Grrrrrrrrrrrr Grrrrrrrrrrrr. Jika kita berjalan dan ada kumpulan jin dekat kita lalu mereka berkata sesama mereka, "awas dia tu amal Selawat Azimiah".
  7. Dapat syafaat Nabi SAW masa hidup, masa nak mati dan di akhirat.
  8. Nabi SAW terus hadir siapa-siapa yang baca Selawat Azimiah, sambil berkata: teruskan teruskan aku suka dengar kamu baca selawat anak ku Ibnu Idris.
  9. Berhimpun dgn Nabi SAW dengan 4 perhimpunan.
  10. Selawat Azimiah boleh dipecahkan kepada 5 bahagian, iaitu Nur, Rahmat, Ta'zim, Berhimpun dan Hakikat Muhammadiah.


Baca 1 kali setiap lepas solat fardu, paling kurang. Boleh juga 100 kali sehari.

Dan maksimanya 2000 kali sehari.




Alhamdulillah penulis sudah mendapat sanad amalan dan berbaiah melalui Al Musnid Sayyid Nu'man al Arabi as Sanusi al Hasani, Al Musnid Dr. Sayyid Nafi' al Arabi as Sanusi al Hasani, Al Musnid Dr. Sayyid Abdul Mun'im bin Abd Aziz al Ghumari al Hasani dan Dato Sheikh Muhammad Fuad Kamaluddin al Muhammadi.

SHEIKH MUHAMMAD FUAD KAMALUDDIN AL MUHAMMADI

73 comments:

  1. Sy mohon nak copy selawat ni ya. Sy doakan cik kebahagiaan dunia akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camner nk copy..leh ajar tak..x pandai la kite

      Delete
    2. Klik kt gambar selawat tu kemudian ade keluar copy image awk klik copy image

      Delete
  2. timo kasih. mohon izin nk amalkn dn tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum tuan..boleh saya amalkan? Mohon izin tuan..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Warahmatullah.. Saya mohon ijazah mengamalkan selawat ini..

    ReplyDelete
  5. assalaualaikum...mohon copy dan print..yang saya punya tak jelas.terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,saya pohon ijazah mengamalkan solawat azamiah,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk lah tareqat Ahmadiah Idrissiah lagi baik daripada mengamal selawat azimiah ni semata-mata kerana amalan selawat ni adalah sebahagian zikir dalam Tareqat Ahmadiah Idrissiah.

      Delete
  7. Assalamualaikum. mohon copy ye. moga kita semua diberkati

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum.. Mohon copy selawat ini ya

    ReplyDelete
  9. Saya mohon di ijazahkan selawat azamiah ini. Qabiltu

    ReplyDelete
  10. Saya Mohd Jais Anuar mohon diijazahkan selawat Al Azimiyyah ini....Qabiltu

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, mohon disalin dn izinkan utk Kak menghafal dn mengamalkan. mohon diberkati

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum.. Sy Nor Arifah bt Osman mohon di ijazahkan selawat azamiah

    ReplyDelete
  13. AM
    Assalamualaikum Warahmatullah.. Saya Ahmad Hilmy Agir mohon ijazah mengamalkan selawat ini..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Sy mohon ijazah mengamalkn selawat Azamiah ini. Qobiltu. Terimakasih.

    ReplyDelete
  15. Hamba mohon ijazah utk amalkan selawat ini.... insyaAllah, biiznillah...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum..saya Hizzrull Hafiz mohon ijazah amalan selawat ini dari ustaz..Qobiltu.

    ReplyDelete
  17. Apa maksud mayat berlebihan tu

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..saya mohon diijazahkan selawat ini untuk diamalkan.........qobiltu

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...saya mohon diijazahkan selawat ini untuk saya amalkan dan doakan semoga saya boleh menghafalnya...aamiin t.kasih.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum ya ustaz....mohon izin untuk jadi amalan....apakah tanda berkesannya amalan selawat ni ustaz? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  21. AsSalaamu'alaikom ya ustaz saya mohon izin utk mengamalkan selawat ini & doakan agar saya berjaya dlm mengamal nya

    ReplyDelete
  22. Mohon ijazah n copy selawat ini tuan.terima kasih byk2..allahuakbar

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum ustaz, mohon sy amalkan selawat ini ye ustaz dan istiqomah membacanya setiap hari. Terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  24. Qobiltu.. Assalamualaikum ustaz saya mohon beramal ya.. Doakan saya supaya istiqomah membacanya setiap hari.. Amiinnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qabiltu...izinkan saya beramal dengan selawat azimiah.

      Delete
    2. Qabiltu..izinkan saya beramal dengan selawat azimiah.

      Delete
  25. Assalamualaikum. Qobiltu. Mohon izin untuk beramal ya. Doakan kebahagiaan dan kesejahteraan kedua org tua saya.

    ReplyDelete
  26. Sy minta izin utk amal dan share dgn keluarga sahabat handai ye. Semoga berpanjangan amal jariah tuan.. Aamiin

    ReplyDelete
  27. Qobiltu.. Assalamualaikum ustaz saya mohon beramal ya.. Doakan saya supaya istiqomah membacanya setiap hari.. Aamiin..Jazakalallahu khair

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum..saya minta izin untuk beramal, dan share kepada keluarga serta sahabat handai ya.. semoga barakah mengalir kepada kita semua. Aamiin 🤲🏻

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum mohon izin untuk diamalkan...dan share kpd keluarga sahabat dan umat Nabi Muhammad yg lain... syukran jazeelan...

    ReplyDelete
  30. Mohon di copy selawat Azimiah ini ya Tuan.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum izin kan saya beramal untuk tkaseh

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum..izinkan saya b amal dgn selawat ini..

    ReplyDelete
  33. Asalamualaikum....Qolbitu ljazah selawat Azimiah.

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum..qobiltu ustaz. Terima kasih atas perkongsiannya.

    ReplyDelete
  35. smoga saudari diberikn pahala yg berterusan diatas perkongsian ini. Sy sgt suka dgn selawat Azimiah.smoga Allah memempatkn kita smua mukminin mulminst br Rasulullah YG TERCINTA,aamin

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum saya mohon ijazah mengamalkan selawat azimiah..qobiltu..terima kasih

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum saya mohon ijazah dan izinkan sya mengamal selawat ini tuan terima kasih

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum wrt
    Alhamdulillah atas perkongsian selawat ini.
    Mohon izin dan ijazahkan saya dan keluarga selawat azimiah ini. Qabiltu...
    Terima kasih, moga menjadi jariah yang berpanjangan buat kita semua. Aamiin....

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum
    Saya mohon izin dan ijazahlan kpd saya serta kaum keluarga saya selawat azimiah ini.. QABILTU.. AAMINN
    Terimakasih semuga menjadi jariah selamanye

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum...sy mohon ijin untuk sy mengamalkan jg tuk keluarga dan handai taulan ...qobiltu.smg menjadi amal jariah selamanya...terima kasih tuan...

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum.saya mohon izin untuk sya mengamalkan selawat azimiah.qabiltu..aamiin...terima kasih.

    ReplyDelete
  42. Mohon izin sya mengamalkan selawat 'Azimiah ini...qobiltu..aamiin.syukran.

    ReplyDelete
  43. Saya mohon izin utk amalkn selawat Azimimiah ini..terima kasih,qobiltu

    ReplyDelete
  44. Qobiltu,izinkan says amalkan salawat azamiah

    ReplyDelete
  45. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
    اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ💞
    Izinkan Ana mengamalkan selawat Azimiah ini.
    Barakallahu feik..

    ReplyDelete
  46. Qobiltu Saya terima ijazah Selawat Azimiah daripada Tuan Guru Ustaz kerana Allah SWT. Terima kasih banyak

    ReplyDelete
  47. Mohon izin copy dan paste serta sebarka ye

    ReplyDelete
  48. Qobiltu ijazah. Alhamdulillah terima kasih.

    ReplyDelete
  49. Salam izinkan saya copy selawat azamiah, t.kasih

    ReplyDelete
  50. Asalamualaikum,Mohon izin untuk saya amal kan selawat azamiah ini. Qobiltu

    ReplyDelete
  51. Hamba mohon ijazah utk amalkan selawat ini.... insyaAllah, biiznillah. Qabiltu

    ReplyDelete
  52. Qobiltu, Pak Ustaz...!
    Jazakallahu khoiran katsiran...!
    Syukur alhamdulillah...!

    ReplyDelete
  53. Qobiltu ijazahnya.. Alhamdulillah Sy sudah hafal..

    ReplyDelete
  54. Asalamualaikum Tuan, Mohon izin untuk saya amalkan selawat azamiah ini. Qobiltu. Jazakumullah khayran katsiran.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum wbt. Saya minta izin utk save, print & share ya. Qobiltu ijazah

    ReplyDelete
  56. Qobiltu ijazahnya..jazakalla khairan katsiran

    ReplyDelete